divendres, 25 de juliol del 2008

ICV-EUiA DEL VALLÈS ORIENTAL PRESENTA LES SEVES APORTACIONS AL PLA TERRITORIAL METROPOLITÀ

La coalició roig- verda celebra que finalment s’abordi la planificació territorial de la Regió Metropolitana, però discrepa d’algunes de les propostes en matèria de mobilitat i d’estratègies urbanístiques.

Aquest dimecres ha tingut lloc a la seu d’Iniciativa Verds de Granollers la roda de premsa de presentació de les aportacions de la coalició ICV-EUiA del Vallès Oriental a l’avantprojecte del Pla Territorial Metropolità.

En la seva intervenció, el coordinador comarcal d’Esquerra Unida i Alternativa, José Antonio Montero, ha començat “celebrant que per fi s’abordi la planificació territorial de la Regió Metropolitana”. Montero ha recordat que “aquest Pla desenvolupa una Llei de 1983 que els governs de CiU no van tenir mai cap interès en aplicar, ja que per a la dreta la millor planificació del territori és aquella que no existeix”.

En referència als aspectes més generals del Pla, el regidor de la Coalició a Montornès ha explicat que “trobem a faltar estudis de la capacitat de càrrega del territori; no es pot planificar un creixement demogràfic de 110.000 habitants en vint anys en un territori com el del Vallès Oriental sense fer els balanços hídrics i energètics corresponents, o sense definir com i on es farà el tractament dels residus”. Montero ha comentat que aquestes consideracions s’han d’estendre al conjunt de la regió objecte del PTM.

Per la seva part, el president comarcal d’ICV, Jordi Garriga, ha presentat les principals aportacions al Pla a escala comarcal. Garriga ha començat dient que “el Pla té problemes de coherència entre el que planteja en les propostes d’espais lliures i el que dibuixa en els plànols urbanístics i d’infraestructures”. El dirigent ecosocialista ha posat com a exemple “el cas de Gallecs, on el Pla preveu un alt nivell de protecció però a la vegada hi projecta una línia de Ferrocarrils de la Generalitat i la carretera Interpolar”. Una altra proposta de la Coalició en matèria d’espais agroforestals és la creació d’un espai rural, amb característiques formals similars a les de Gallecs, al voltant dels nuclis de Marata i Corró d’Amunt.

En referència a les estratègies de desenvolupament urbanístic, Garriga ha celebrat que “per fi es pretengui posar ordre a les trames urbanes degradades i inconnexes que són moltes urbanitzacions d’espais com la vall del Tenes, la riera de Caldes o el Baix Montseny”. No obstant, i en referència a l’àrea de creixement estratègic que el Pla proposa a la vall del Tenes, Garriga ha dit que “la compactació i la millora de la trama existent, així com la creació de noves centralitats, no poden portar com a conseqüència un creixement demogràfic que el territori no pugui assumir”. Per aquest motiu ha reclamat que “es posi límit a la capacitat dels ulteriors plans directors urbanístics de definir creixements que generin nous problemes de mobilitat i de gestió de recursos i de residus”.

Pel que fa a les propostes d’infraestructures de mobilitat, el portaveu d’ICV ha estat especialment crític. “El departament de Política Territorial no ha assumit la necessitat d’un canvi de model davant la crisi del petroli”, ha dit, per afegir després que “el Pla continua dibuixant massa carreteres que ni estan justificades en termes de mobilitat ni són compatibles amb la qualitat ambiental que el propi Pla suggereix”. Entre aquestes vies que ICV-EUiA proposa suprimir de la planificació hi ha el túnel de la Conreria, el desdoblament de la C-17 o la carretera Interpolar. En referència a la Ronda del Vallès, segons Garriga “el text del Pla es correspon amb el mandat del Parlament de Catalunya de dissenyar una ronda urbana per servir el trànsit local; no obstant, el que dibuixen els plànols no compleix amb aquests criteris, per exemple a l’hora de plantejar un tancament que vagi més enllà de les Rondes de Granollers i afectant espais d’alt valor natural com Bell-lloc i Milpins.”

En matèria ferroviària, la postura d’ICV-EUiA passa segons el dirigent granollerí per “aplicar les mesures més ràpides, més econòmiques i de menor impacte sobre el medi, que són les que recull el Pla Tren 2014: interconnexió entre els dos Vallès mitjançant el by-pass del Circuit de Catalunya i enllaç de les línies C2 i C3 de Rodalies a Corró d’Avall per connectar de manera ràpida Mataró, Granollers i Vic”. D’altra banda, Garriga ha mostrat “l’estranyesa davant la desaparició en el Pla de l’opció del tramvia, que entenem que seria la millor per oferir servei a eixos com el de la riera de Caldes, el de la vall del Tenes o el de Martorelles – Sant Fost – Montornès”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada